tisdag 7 juni 2016

BIRRIA - FANTASTISK MEXIKANSK LAMMGRYTA MED CHOKLAD


 
 
Till Birria kan man också ha getkött, men det är lite halvkrångligt att få tag på. Originalreceptet var så långt och krångligt att jag förenklade det ordentligt, men det blev ändå underbart gott. Mycket smaker, choklad, jordnötter, chili... Det skulle vara anchochili, men jag hade bara guajillo, och det funkade jättebra. När jag ska ha lamm till gryta går jag alltid till La Gazelle i Hötorgshallen i Stockholm, de har aldrig gjort mig besviken.

1,5 kilo lammrygg i bitar
1 guajillo-chili
1 dl salta jordnötter
1 tsk malen spiskummin
1 tsk malen svartpeppar
1,5 tsk vitlökspulver
0,5 tsk malen kanel
50 g choklad, 70%
3 tomater, grovhackade
2 lagerblad
1 tsk torkad oregano
2 dl lammbuljong
salt

1. Blötlägg guajillon i kokhett vatten i 15 minuter.
2. Rosta spiskummin, svartpeppar, vitlökspulver och kanel i het stekpanna några minuter.
3. I en mixer, lägg chilin och blötläggningsvattnet, de rostade kryddorna, choklad och jordnötter. Mixa till en pasta.
4. Bryn köttet väl i en stekpanna, lägg sedan över i en gryta.
5. Lägg i choklad- och chilipastan och resterande ingredienser i grytan. Ha så mycket buljong så det täcker.
6. Låt sjuda i 2,5 timmar.
7. Servera antingen med ris eller på varma majstortillas, med yoghurt, färsk koriander och limeklyftor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar