torsdag 10 mars 2016

FÄRSKA GRILLADE SARDINER MED BÖN- OCH BLODAPELSINSALLAD


 
 
Döm om min förvåning när jag hittade min favorit färska sardiner i den lokala Coop-butiken! Jag har aldrig tidigare sett det och när jag frågat till exempel i Hötorgshallen, så har svaret blivit att, "nä, glöm det, det finns aldrig i Sverige!" Frågan är varför? Det säljs ju fisk som kommer längre bort ifrån än Medelhavet. Men, men, förhoppningsvis har det blivit ändring på det nu. Får man inte tag på sardiner kan man ta färsk makrill.

600 g färska sardiner, inälvor urtagna men benen kvar.
4 dl pärlcouscous
0,5 burk borlottibönor, sköljda och avrunna
0,5 burk stora vita bönor, sköljda och avrunna
2 blodapelsiner, skalade och filéade
en näve bladpersilja
olivolja
salt, svartpeppar

Dressing:
5 msk olivolja
1 msk färskpressad citron
1 tsk worcestershiresås
1 pressad vitlöksklyfta
1 röd liten röd chilifrukt, finhackad
salt, svartpeppar

1. Sätt ugnen på grill, 275°.
2. Koka couscousen enligt anvisningarna på paketet, låt svalna.
3. Blanda couscous, bönor, apelsin (ta också med saften från de filéade apelsinerna) och bladpersilja.
4. Grilla sardinerna i 10 minuter.
5. Servera couscousen med sardinerna ovanpå och ringla över dressingen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar